Dial M for Mielenrauha

apple blossom

Kesäisellä lounaalla kysyttiin taas, mihin joogan parantava vaikutus perustuu. Kysymys esitettiin puutarhassa, omenapuun suojaavassa varjossa, kesätuulen meitä lempeästi leyhytellessä, herkullisen lounaan sobremesa-keskustelussa.

Etsimättä tuli mieleen, että tähänhän se parantava vaikutus perustuu; että jokainen saisi tilaisuuden kokea omenapuun suojeluksen ja kesätuulen lempeyden, että jokainen voisi hellittää niistä esteistä, joita keho, ja erityisesti mieli kasaa meidän ja rakkauden kokemuksen väliin.

Elämä! on laboratorio, jossa meidät poloiset asetetaan alttiiksi toinen toistaan hurjemmille koettelemuksille ja toinen toistaan houkuttavammille nautinnoille. Siksi tarvitaan erityisiä työkaluja, joilla kehoa ja mieltä voidaan kouluttaa toisaalta selviämään noiden haasteiden ja nautintojen seurauksista ja toisaalta avautumaan puiden ja tuulten kautta meille lähetetylle parantavalle rakkaudelle. Parhaita työkaluja, joita itse olen saanut opetella käyttämään, ovat jooga ja ne monet meditaation muodot, joita olen tullut kokeilleeksi.

Meditaatio on oleellinen osa joogaharjoitusta. Fyysistä tekemistä tarkoittava sana ”kriya” tai kehon tiettyä, täsmällistä asentoa tarkoittava ”asana” voivat nekin olla meditatiivisia harjoituksia, mutta yleisesti ottaen kriyan ja asanan tehtävänä on valmistaa mieltä toimimaan meditatiivisilla aivoaalloilla. Syvimmät joogan vaikutukset avautuvat meditaation kautta, kun mieltä on koulutettu seuraamaan kehon tuntemuksia ja mielen liikkeitä hieman etäämpää.

Kaikki maailman ihmiset eivät tarvitse joogaharjoitusta. Luonnonlahjakkuuksiakin on olemassa. On niitä, jotka ovat syntyneet meditatiiviseen mielentilaan eivätkä muuta tunnistakaan. Monet saavuttavat meditatiivisen mielentilan juoksulenkillä, pilkillä, kutoessa ja virkatessa, tai jopa imuroidessa tai tiskatessa. Useimmat meistä tarvitsevat kuitenkin säännöllistä ja pitkäkestoista jooga- ja meditaatioharjoitusta hyvien opettajien johdolla.

Omalla kohdallani epätietoisuus siitä, mitä oikein olin tavoittelemassa joogalla ja meditaatiolla oli pitkään se ongelma, joka teki harjoituksesta milloin intergalaktista ilotulitusta, milloin helvetillistä hiillostusta. Olin tosi hämmentynyt näistä kokemuksista, joita olin erehtynyt luulemaan maailmankaikkeuden korkeimmiksi värähtelyiksi. Parhaan ymmärrykseni mukaan kumpaankaan ryhmään kuuluvat kokemukset eivät perimmäiseltä luonteeltaan poikenneet ollenkaan päivätietoisuudessa pomppivan mieleni teelmistä. Tuntui siltä, että monet meditaatioharjoitukset kehittivät lähinnä mielikuvitustani. Mielikuvitus on upea ja kaunis osa mieltä, mutta ilman ohjausta se dreijaa yhtä iloisesti piruja kuin enkeleitäkin eli tuottaa tasapuolisesti mielihyvää ja ahdistusta.

kävelymeditaatio

Monet meditaatiota kokeilleet ovat saattaneet jo lyhyen kokeilun perusteella päätellä, että homma on tuskallista, eikä sovi heidän mielelleen tai ruumiinrakenteelleen laisinkaan.

Toiset, sitkeät ja peräänantamattomat ovat onnistuneet istumaan meditaatiossa jopa päivittäin, mutta valittavat, että tuloksena on korkeintaan ”ihan kiva olo”. On niitäkin, jotka ovat saattaneet meditoida vuosia, mutta vieläkin menettävät malttinsa ja ahdistuvat yhtä helposti kuin ennenkin. He kokevat, että meditaation hyvät vaikutukset jäävät niinsanotusti ”matolle” eivätkä valu arkielämää helpottamaan.

Sri Swami Satchidananda

Sri Swami Satchidanandan ja hänen opettajansa Sri Swami Sivanandan opetuksiin perustuva Integral Yoga® eli suomeksi integraalijoogaksi kutsuttu perinne on antanut itselleni parhaat välineet pyrkiä sellaiseen kehon vapaaseen liikkeeseen ja tietoisen mielen tasapainoon, joka auttaa selviämään vaikeista hetkistä ja avautumaan rakkauden kokemuksille. Hyvänä lisänä harjoituksessa ovat olleet kundaliinijoogan meditaatiot lyhyempinä tai pidempinä ”kuureina” tarpeen mukaan.

Säännöllinen meditaatio on kaikille mahdollinen harjoitus

Kaikki opettajani korostavat, että mielen rauha ja kehon tasapaino kuuluvat kaikille syntymäoikeutena. He ovat riisuneet joogan ja meditaation ympäriltä turhaa mystifiointia ja kertoneet avoimesti omasta oppimisen polustaan, sen mutkista ja töyssyistä. Parhailla opettajilla ei ole ollut tarvetta luoda mielikuvaa, että rauhaa tavoitellakseen olisi oltava jollakin tavalla valittu, erinomainen tai taidokas ihminen. He ovat opettaneet, että meditaatio ja jooga ovat taitoja, jotka kaikki voivat oppia, ja kaikilla on mahdollisuus tavoittaa rauha.

Meditoiminen ei edellytä mitään erityistä luonteenlaatua tai lahjakkuutta. Jotkut kokevat, etteivät ole tarpeeksi henkisiä aloittaakseen meditaatioharjoituksen ja toiset taas pitävät itseään jo valmiiksi niin henkisinä, ettei heidän tarvitse sitä harjoitella. Kumpikin asenne estää pääsyn osalliseksi itselle hyödyllisestä tai tarpeellisesta harjoituksesta. On täysin sallittua kokeilla monenlaisia meditaatioharjoituksia, joista voi löytää fysiikalleen, persoonallisuudelleen ja elämäntilanteeseensa parhaiten sopivan. Meditointi ei myöskään edellytä vetäytymistä normaalielämästä, vaan sitä voi mainiosti harjoittaa kiireisen arkielämän lomassa.

Jo ensimmäisillä meditointikerroilla voi kyllä huomata hyviä tuloksia. Välittömästi voi tuntea mielen rauhoittuvan ja kehon rentoutuvan. Lyhytkin meditaatio alentaa verenpainetta ja parantaa tutkitusti keskittymiskykyä ja unen laatua.

Säännöllisellä meditaatiolla voidaan hoitaa hyvinkin vaativia häiriöitä, kuten sydän- ja verisuonitautien oireita, kroonisia kiputiloja, stressioireita, ahdistusta, masennusta ja pakko-oireisia häiriöitä. Terveysongelmilta säästynytkin saa meditaatiossa arvokkaan näkökulman omaan persoonallisuuteensa, käyttäytymisen malleihinsa ja ihmissuhteisiinsa. Uusi näkökulma auttaa muuttamaan vahingollisia asenteita ja käyttäytymismalleja, jotka ovat aiemmin vaikeuttaneet elämää tai uhkaavat muodostua ongelmallisksi. Ja kyllä, tämä on vasta alkua.

Kun meditoimisen taidot kehittyvät, meditointi voi tuottaa jopa fyysistä mielihyvää, iloa ja onnea, syvää täyttymyksen tunnetta ja sisäistä rauhaa, niin että voidaan kokea yhteyden tunnetta ja päästä egon luomasta erillisyyden tuntemuksesta. Wau, ja kyllä, nämäkään kokemukset eivät vielä ole sitä, mihin meditaatiolla perimmiltään pyritään. Onhan se upeaa, että välillä tuntuu kertakaikkisen ekstaattiselta, mutta nekin tuntemukset ovat ohimeneviä. Kun elämä oikein koettelee, kun kohdataan järkytyksiä, menetyksiä ja sairautta, ei onnesta ja autuudesta tunne jälkeäkään. Silloin nousevat arvokkaiksi ne taidot, jotka auttavat elämään järkytysten, menetysten ja sairauksien läpi ja käsittelemään rohkeasti kokemusten tuomat tunteet.

Meditaatio voi parhaimmillaan johtaa heräämiseen, josta käytetään myös nimitystä valaistuminen, vapautuminen tai todellisen itsen toteutuminen. Kaikkia näitä ja monia muita nimityksiä käytetään kuvaamaan täydellistä ja pysyvää vapautumista kärsimyksestä kaikissa olosuhteissa ja olotiloissa. Matkalla täydelliseen vapautumiseen voi nauttia mielenterveyden vahvistumisesta meditaatioharjoitusten ensi minuuteista lähtien. WHO:n määritelmän (2013) mukaan mielenterveys on hyvinvoinnin tila, jossa ihminen pystyy näkemään omat kykynsä ja selviytymään elämään kuuluvissa haasteissa sekä työskentelemään ja ottamaan osaa yhteisönsä toimintaan. Mielenterveyteen kuuluvat psyykkinen, fyysinen, sosiaalinen sekä henkinen ulottuvuus, joita kaikkia meditaatioharjoitus tukee.

Tule mukaan meditoimaan!

Kehräämön kaikilla joogatunneilla saat taitoja, jotka auttavat meditaatioharrastuksen alussa. Kundaliinijoogassa tehdään joka kerralla meditaatio, jossa käytetään joko vain tietynlaista hengitystä eli pranayamaa, tai mantraa hiljaa mielessä tai ääneen toistettuna, ja mudraa, käsien asentoa.

Kehräämön pitkissä kundaliinijoogan meditaatioissa voit syventää kokemusta meditaatiosta. Kesällä 2022 Kehräämöllä (ja Zoomissa) järjestetään pitkiä meditaatiota

  • kesäpäivän seisauksen päivänä, tiistaina 21.6. klo 18 – 21
  • Guru Naanakin syntymäpäivän aattona, sunnuntaina 13.8. klo 17 – 20
  • Yogi Bhajanin syntymäpäivänä, perjantaina 26.8. klo 18-21
  • Syyskaudella 2022 pitkät meditaatiot järjestetään Kehräämöllä ja Zoomissa perjantai-iltaisin klo 18-20 9.9., 7.10., 4.11. ja 9.12.

Ilmoittaudu mukaan täällä!

Tervetuloa meditoimaan!

Pitkä meditaatio voi olla 31 minuutin, 62 minuutin tai 2,5 tunnin mittainen. Alta löydät perustietoja meditaation kulusta ja ohjeita valmistautumiseen. Jos ohjeista ei löydy vastausta kysymykseesi, kysy sähköpostilla info@kehraamo.fi tai soita 050 4408740.

Kenelle pitkä meditaatio sopii?

Olet tervetullut meditaatioon, vaikka et olisi aikaisemmin käynyt joogatunnilla, mutta joogaharrastus toki helpottaa ja syventää meditaatiota monin tavoin. Säännöllinen joogaharjoitus vahvistaa hermojärjestelmääsi niin, että voimakas energia on helpompi suunnata kohti ylempiä energiakeskuksia. Joskus meditaation vaikutus voi tuntu hyvinkin voimaakkaana, ja joogatunneilla tehtävä asana – tai kriyaharjoitus auttaa tasapainottamaan sen vaikutuksia.

Jos olet raskaana, meditaation energia saattaa olla vauvalle liian voimakasta, vaikka äiti hyvin sen kestäisikin. Siksi kundaliinijoogatunteja eikä pitkiä meditaatioitakaan ei suositella raskauden aikana. Raskauden aikana voit nauttia äitiysjoogassa, jossa otetaan huomioon niin äidin kuin vauvankin tarpeet.

Jotkut meditaatioista ovat fyysisestikin haastavia. Muista kuitenkin, että jokainen teemme meditaation omien mahdollisuuksiemme ja rajoitustemme mukaan. Meditaatio voi olla oiva tilaisuus tutkia omia rajoja, mutta oman kehon viestejä kannattaa kuunnella tarkasti.

Älä kanna huolta siitä, jaksatko pysyä meditaatiossa koko ajan. Jos jaksat, et edes huomaa ajan kulua. Jos väsyt, voit vain istua ja nauttia energiasta. Meditaation aikana voi käydä wc:ssä, vaihtaa asentoa, jaloitella, juoda – kaikkea mitä pitää tehdä, kuitenkin toisia häiritsemättä. Jos pitää poistua, senkin voi tehdä, jälleen muita häiritsemättä.

meditoi tuolilla

Älä huolehdi siitäkään, pystytkö istumaan joogien suosimassa risti-istunnassa lattialla niin kauan. Pitkään meditaatioon on syytä etsiä mukava istuma-asento.

Kehräämöllä on tuoleja ja tyynyjä, joita on hyvä käyttää tukena ja vaihdella istuma-asentoa meditaation aikana. Kipu tai epämukava tunne kehossa ei edistä meditaatiota millään tavalla.

Mitä meditaatiossa tapahtuu?

Koko ajan meditaatiota johtaa ohjaaja, joka antaa ohjeet ja huolehtii meditaation kulusta. Ohjaajalta voi aina kysyä, jos jokin jäi epäselväksi. Pitkissä meditaatioissa useampi ohjaaja vuorottelee vetovastuussa.

Aloitamme mantroilla

Ong Namo Guru Dev Namo

Aad Guree Namee

Jugaad Guree Namee

Sat Guree Namee

Siri Guru Deve Namee

Teemme lyhyen alkulämmittelyn.

Meditaation ajan istumme tuolilla, jakkaralla, tyynyllä tai matolla mukavassa istuma-asennossa, selkä ojennettuna ja vatsakeskus rentona. Rintakehä kohoaa ylöspäin, leuan kärki painuu kevyesti kohti kaulakuoppaa niin että niska ojentuu. Tämä niskan ojennus on nimeltään leukalukko eli jalandhara bandha ja se on tärkeä säilyttää koko meditaation ajan.

Käsien asento eli mudra vaihtuu meditaatiosta toiseen ja ohjaaja antaa siihen joka kerta ohjeet. Tavallisimmin kädet lepäävät kämmenselät polvia tai reisiä vasten, peukalon ja etusormen päät toisiaan koskettaen Gyan -mudrassa, muut sormet ojennettuina.

Hengitys on tärkeä osa meditaatiota ja hengitystekniikka vaihtelee meditaatiosta toiseen. Oli hengitystapa sitten mikä tahansa, on tärkeää että hengität mahdollisimman luonnollisesti, rennosti ja rauhallisesti. Ei ole tarkoitus, että hengästyt tai että hengitys rasittaa. Jos hengitys tuntuu raskaalta, voit milloin tahansa palata hetkeksi hengittämään normaaliin tapaan ja sitten palata sillä kertaa ohjeistettuun hengitykseen.

Myös silmien kohdistus eli drishti on tärkeä osa meditaatiota. Kohdistus vaihtelee meditaatiosta toiseen. Silmät voivat olla suljettuina tai 1/10 avoimina, suunnattuina kohti kolmatta silmää otsakeskuksessa kulmakarvojen välissä, kohti nenän vartta tai päälaen kruunuchakraa.

Mikä mantra on ja mitä se tarkoittaa?

Usein – mutta ei aina – meditaatiossa käytetään jotain mantraa, jota toistetaan. Joskus mantra on musikaalinen ja säestys soitetaan äänitteeltä, toisinaan mantraa toistetaan vakaalla rytmillä tai hiljaa mielessä.

Mantroja on monia ja ne ovat yleensä gurmukhin tai sanskriitin kielisiä. Älyllinen mielemme tietää mielellään, mitä mantra merkitsee, vaikka se onkin vain yksi ulottuvuus mantran vaikutuksessa. Ohjaaja kertoo alussa mantran merkityksistä ja vaikutuksista. Ääneen toistettavassa mantrassa siihen yhdistyy tietty hengitystyyli eli pranayama, jolla on aina omat vaikutuksensa ja myös kielen painallukset kitalakeen vaikuttavat aivoja ja umpirauhasia (hormonitoimintaa) stimuloivasti. Yksi mantran toistamisen tehtävistä on auttaa tietoista mieltä rauhoittumaan, kun se sidotaan keskittymään mantran toistamiseen.

On tärkeää tietää, että kaikilla meditaatioissa ja joogatunneilla käytettävillä mantroilla on ainoastaan ylentäviä ja myönteisiä vaikutuksia.

Miten pitkä meditaatio vaikuttaa?

Kaikilla meditaatioilla on omat, erityiset vaikutuksena, joista ohjaaja kertoo kullakin kerralla. Yleisesti kaikissa meditaatiossa on kysymys mielen liikkeiden ja energian hallinnasta. Meditaatiossa tietoinen mieli antaa tilaa kokea yhteyden korkeimpaan, intuitiiviseen ja pyhään osaan tietoisuuttamme. Meditaatiossa käytetään niin mieltä kuin kehoa ja sen järjestelmiä kokonaisvaltaisesti ja se vaikuttaa paitsi mielen, myös kehon terveyteen ja hyvinvointiin monipuolisesti.

Meditaatiossa hiljennyt kuuntelemaan omaa sisintä ja omaa korkeinta itseäsi. Se, mitä kukin meditaation aikana ja sen jälkeen kokee (tai on kokematta) on yksilöllistä. Voi olla, että tunnet syvää rauhaa ja iloa, mutta yhtä hyvin sisimmästä voi nousta jotain sellaista, mitä ei ole miellyttävä katsoa. Meditaatio voi tuntua autuaalta tai piinaavalta, tai kummaltakin vuorotellen. Suhtaudu kaikkeen rauhallisesti, ota kaikki vastaan ja tutki sitä, mitä tapahtuu. Kuuntele meditaation vaikutuksia ja kirjaa niitä ylös vielä muutamien päivien ajan meditaation jälkeen.

Yogi Bhajanin mukaan meditaatio kehittää neutraalia ja meditatiivista osaa mielessämme, ja antaa meidän kokea rauhaa, tyyneyttä ja vakautta riippumatta siitä, mitä elämässä ulkoisesti tapahtuu. Meditointi kehittää itsetuntemusta ja intuitiota ja käsittelee tapaamme reagoida pitkälti tiedostamattomien mallien mukaan. Meditaatio purkaa alitajuisia pelkoja ja tukoksia, jotka estävät energian vapaata kulkua. Meditoimisesta on apua keskittymisessä, se kohottaa energiaa ja auttaa meitä suoriutumaan jokapäiväisistä tehtävistä ja velvollisuuksista. Meditointi voi auttaa silloin, kun tunnet itsesi rasittuneeksi ja stressaantuneeksi, onnettomaksi tai yksinäiseksi.

Eri mittaisilla meditaatioilla on erilaisia vaikutuksia. 31 minuutin meditaatio vaikuttaa umpieritysrauhasten, hengityksen ja mielen keskittymisen avulla kehoon solutasolla muuttaen sen rytmejä; hengityksen, verenkierron, sydämen lyöntien, aineenvaihdunnan rytmejä. Tämän vaikutuksen seurauksena tapahtuu muutoksia happitasapainossa sekä ruumiin nesteiden ja veren kemiallisessa koostumuksessa, ja se puolestaan vaikuttaa pysyvästi mielentilaamme. 62 minuuttia kestävässä meditaatiossa vaikutukset ulottuvat jo aivojen harmaaseen massaan ja juurruttavat uudet käyttäytymisen, ajattelun ja olemisen mallit syvälle. Kahden ja puolen tunnin meditaatio auttaa auran synkronoinnin kautta universaalia mieltä pitämään tietoisen mielen ja psyyken vakaasti uudesti luodussa mallissa, ja niinpä tämän mittainen meditaatio voi olla syvästi transformatiivinen kokemus.

Koska teemme meditaation ryhmässä, vaikutus kertautuu moninkertaiseksi. Energia on hyvin voimakasta. Jokaisen keskittyminen auttaa paitsi häntä itseään, myös kaikkia muita.

Meditaatiolla on vaikutuksia paitsi sinuun itseesi, muuttuneen energiasi ja käyttäytymisesi ansiosta myös ihmisiin ympärilläsi. Voit myös suunnata meditaation energian tietoisesti läheisiin, tuttaviin, kaikkiin ihmisiin ja kaikkeen elävään tällä maapallolla. Meditoimme aina suuremman yhteisön hyväksi.

Voiko meditaatio mennä pieleen?

Meditaatio ei ole suoritus, eikä voi ajatella että meditaatio epäonnistuisi. On hyvä ottaa kaikki tuntemukset ja kokemukset samanarvoisina vastaan. Jos meditaatiosta tulee joskus huono tai ahdistava olo, sekin on vain yksi vaikutus, ja on hyvä, että ahdistus lähtee liikkeelle ja poistuu. Meditaation jälkeen voit aina keskustella ohjaajan kanssa tai ottaa häneen yhteyttä jälkeenpäin lähettämällä yhteydenottopyynnön sähköpostiin info@kehraamo.fi tai soittamalla puh 050 4408740.

Meditaatio ei myöskään ole kokemusten metsästystä. Tarkkaile itseäsi; oletko jäänyt koukkuun hyviin fiiliksiin, joita meditaatio on joskus tuottanut? Riippuvuus hyvästä olosta ei ole kohtalokasta, mutta valmistaudu toivottamaan tervetulleeksi myös muunlaiset tuntemukset. Vaikka meditaatio ei tuntuisi erityisen voimakkaalta kokemukselta, siitä ei kannata missään nimessä pettyä. Meditaatio toimii omaan tahtiinsa, aina hyvin monilla tasoilla ja olemme tietoisia vain osasta niitä.

Meditaatiolla ei voi myöskään olla tuhoisia tai kielteisiä vaikutuksia. Epämiellyttävät tunteet eivät välttämättä ole kielteisiä vaikutuksia, vaikka meidän on joskus hyvin vaikea kohdata niitä. On hyvä huomata, että tunteet ja ajatukset kuuluvat vielä meidän tietoisen mielemme hallitsemaan osaan itseämme, ja juuri sitä osaa pyrimme muuttamaan.

Miten voin valmistautua meditaatioon?

Vältä raskasta ateriaa ainakin kaksi tuntia ennen meditaatiota. Nautintoaineiden (kahvi, tupakka, alkoholi, huumeet) kulutusta on syytä vähentää viikon verran. Alkoholin ja huumeiden vaikutuksen alaisena meditaatioon ei voi osallistua.

Mitä varusteita tarvitsen?

Vesipullo, valkoinen huivi tai pipo, mielellään luonnonmateriaalia.

Mukavat kiristämättömät vaatteet.

Jos tulet mukaan Zoomissa, varaa lähettyville erilaisia istuinalustoja ja tuoli, jotta voit vaihdella asentoa, ja veden lisäksi lämmintäkin juotavaa.

Kehräämöllä istuinalustoja ja tuoleja löytyy, mutta voit toki tuoda vaikka oman meditaatiojakkaran. Kehräämöllä on lainattavaksi muutamia valkoisia päähineitä, ja tarjolla on aina vettä ja teetä.

Muista sulkea puhelimesi meditaation ajaksi sekä Kehräämöllä että kotona.

Tervetuloa mukaan!

Lisätietoja:

info@kehraamo.fi

teija.enoranta@kehraamo.fi

Puh 050 4408740

Sulje Menu