Errare deus est – täydellisen parisuhteen jäljillä

Hindumytologian sadunomaiset tarinat ovat syntyneet välineiksi pohtia ihmisen kasvun ja vuorovaikutuksen pulmia. Tarinat ovat vertauskuvallisia ja symboleista painavia. Lähestyvän Valentinuksen päivän alla Sitan ja Raman tarina innostaa tutkimaan tämän kuuluisan parisuhteen liepeitä, vähemmän tunnettuja käänteitä. Heidän tarinaansa pidetään miehen ja naisen avioliiton esikuvana. Esikuvan mukaan on varmasti ollut vaikea elää, jos ajatellaan vain tarinan tunnetuinta osaa. Heidän rakkauttaan on pidetty täydellisenä, ja heidän onneaan rikkumattomana. Jos otetaan mukaan murto-osakin tarinan eri versioista, paljastuu inhimillisiä, joskin taianomaisia käänteitä, jotka muistuttavat ihan ihmisen elämää. Tuntuuko tutulta? Oletko sinäkin ollut siellä, tehnyt sen? Äkisti se tuntuukin helpottavalta. Ei se mennyt jumalillakaan aina ihan putkeen.

Varoitus: kirjoitus sisältää hindumytologiassa kanonisoimattomia, kirjoittajan omia tulkintoja!

Hedelmällinen nainen syntyy maasta

Ystävänpäivän kirtan Kehräämöllä 14.2.2020 klo 18.30
Kun Janaka on kyntöpuuhissa, kyntövaosta löytyy tyttövauva.

Sitan syntyperästä on monta tarinaa. Yleisimmin kerrotaan hänen syntyneen Äiti Maan, Bhumin povesta. Ramayana-tarussa kerrotaan, että kuningas Janaka löysi Sitan kyntövaosta. Sieltä nousi itse hedelmällisyyden jumalatar pienen tyttövauvan hahmossa. Janaka adoptoi Sitan kuningattarensa Sunainan kanssa.

Naisen väki

Sita on kauniimpi kuin kukaan. Hänen ihonsa on heleä ja hiuksensa kuin sädehtivä putous…niin, ja kun Sita varttuu, kuvaillaan laveasti hänen täyteläisiä huuliaan, pyöreää poveaan ja hoikkaa uumaansa. Mutta on Sitalla muitakin avuja kuin ulkonäkö. Lapsena Sita löytää maasta Shivan jousen ja nostaa sen ylös. Kuningas Janaka tietää, ettei jousta pysty noustamaan kukaan kuolevainen, ja arvaa, että tämä lapsi on jumalaista alkuperää.

Match Made in Heaven

Kun tulee aika löytää Sitalle puoliso, Janaka järjestää kokeen. Vain se prinsseistä, joka pystyy jännittämään Shivan jousen, kelpaa. Kilpailijoiden joukossa on Rama, Kosalan valtakunnan prinssi (Kosala sijaitsi nykyisen Awadhin alueen tienoilla Uttar Pradeshissa). Hän nostaa jousen kevyesti vasemmalla kädellään, jännittää sen, ja tässä puuhassa rikkoo koko jousen. Parashurama, Vishnun avatar, raivostuu jousen rikkoutumisesta, mutta saa siten tietää, että myös Rama on yksi Vishnun avatarista. Alas! Hänellä oli oikeus ja velvollisuus rikkoa jousi. Niin jumalat antoivat siunauksensa liitolle.

Match Come to Earth

Sita ja Rama rakastuivat ensi silmäyksellä
Sita ja Rama rakastuvat ensi silmäyksellä

Rama on uroksista kaunein, voimakkain, erikoisen viheriä ihonväriltään, oikean kuninkaan poika ja todistetusti jumalaista alkuperää. Sitan jumalaisuudesta ei ole epäilystäkään. Kaikki on hyvin, Rama saa Sitan (he rakastuvat ensi silmäyksellä), ja samassa seremoniassa, neloshäissä, varmemmaksi vakuudeksi, liitetään yhteen Dasharathan neljä poikaa, Rama, Lakshmana, Bharata ja Shatrughna Janakan neljän tyttären, Sitan, Urmilan, Mandavin ja Shrutakirtin kanssa. Sita, Lakshmin avatar ja Rama, Vishnun avatar, ovat yhdessä.

Pakolaiset ahneuden ja pahuuden kourissa

Rama lähtee kultaisen kauriin jäljille
Rama jäljittää kultaista kaurista

Kosalan hallinnasta on kuitenkin kiistaa, eikä Sita nousekaan Kosalan kuningattareksi, vaan seuraa puolisoaan maanpakoon. Yhdessä Lakshmanan kanssa pari viettää vuosia viidakossa Etelä-Intiassa. Kun Rama on kultaisen kauriin jäljillä metsässä, Lankan demonikuningas Ravana kaappaa Sitan Lakshmanan voimatta häntä puolustaa. Miten Rama itseään kiroaakaan! Miksi piti lähteä tavoittelemaan jotain niin turhaa kuin kultaista kaurista, kun olisi pitänyt pysyä kotona perheen turvana! Miten Rama kiroaa veljeään Lakshmanaa! Miksei se vätys tehnyt mitään? Nukkuiko se, vai antoiko se tahallaan Ravanan ryöstää Sitan, kateellisena noiden kahden onnesta? Ei kai Sita lähtenyt vapaaehtoisesti Ravanan matkaan? Mitä kähmintää viidakkovuosina oikein tapahtuikaan noiden kolmen välillä? Minne Lakshmanan oma vaimo, Urmila, oikein joutui? Voiko kalleinta aarrettaan uskoa kenenkään muun vartioitavaksi, edes oman veljensä? Voiko keneenkään tässä maailmassa luottaa?

Demonikuninkaan vankina

Ravana ryöstää Sitan
Ravana ryöstää Sitan

Tämä osa tarinasta on ehkä kaikkein tunnetuin; Rama kulkee epätoivoisena etsien puolisoaan. Lopulta hän saa apua apina-armeijalta ja apinoiden kuninkaalta Hanumanilta. Hanuman löytää Ravanan piilopaikan Lankasta (nykyisestä Sri Lankasta), ja Rama lähtee hakemaan puolisoaan takaisin. Paha Ravana lyödään Raman ja Lakshmanan yhteisvoimin. Hanumanista tulee Raman uskollinen palvelija, ja sydämessään hän kantaa Sitan ja Raman kuvaa. Mutta Sitan vankeus Ravanan tyrmässä kestää kuitenkin vuosia. Mitä kauheuksia hän joutuukaan sinä aikana kestämään. Miksei Rama jo saavu pelastamaan? Miksi Hanumanilla kestää niin kauan saada selville Sitan olinpaikka?

Raiskatun maine on mennyt

Sitan tulikoe
Sitan tulikoe

Tällä välin hallintokiistat ovat selvinneet, ja Rama kruunataan Kosalan valtakunnan kuninkaaksi. Kuningas ja kuningatar eivät silti vieläkään pääse elämään valtakunnassaan onnellisina elämänsä loppuun asti, niin kuin saduissa yleensä. Sitan asema ei nimittäin ole kiistaton. Valtakunnassa spekuloidaan, onko Sita tosiaan pystynyt pitämään pintansa pahaa Ravanaa vastaan, vai antautunut hänelle. Sitaa ei hyväksytä kuningattareksi Raman vierelle. Miten hallitsija voisi ottaa takaisin kuningattaren, joka on ehkä pahan Ravanan saastuttama? Rama on varma Sitan uskollisuudesta, koska hän on testannut sen tulikokeella. Tulen jumalatar Agni on kertonut silloin Ramalle, että Ravanan vankina oli vain Sita Maya, vale-Sita, ja oikea Sita on kaiken aikaa ollut turvassa Agnin hoivissa. Pahuus ei päässyt koskettamaan Sitan todellista olemusta, mutta sitä eivät Kosalan pääkaupungin skandaalilehdet ymmärrä. Vaikka Sita on uhri, hän joutuu kärsimään. Rama valitsee vallan, eikä luovu kruunusta niinkuin Edvard VIII teki voidakseen elää rakastamansa naisen kanssa.

Yksinhuoltajana eristyksissä

Sitan kohtalo tästä eteenpäin on lohduton. Poliittisten paineiden murtamana Rama lähettää Sitan uudelleen maanpakoon, siitä huolimatta että Sita odottaa kuninkaan lasta. Sita karkotetaan Valmikin erakkoluostariin. Siellä hän synnyttää kaksospojat Kushan ja Lavan. Karkotus ei ole ohimenevä rangaistus, vaan Sita kasvattaa poikansa aikuisiksi yksinhuoltajana, eikä enää palaa Raman vierelle kuningattareksi.

Sita kiinnittyi rakkauteen

Raman ratkaisu tuntuu kohtuuttomalta. Mitä tapahtui täydelliselle rakkaudelle? Eikö se voittanutkaan? Mutta Ramalla ei tainnut olla vaihtoehtoja, koska kohtalo oli kirjoittanut tarinaan onnettoman lopun. Nuoruudessa tekemänsä virheen takia Sita on kirottu eroon puolisostaan. Sita on nuorena vanginnut kaksi pyhää papukaijaa samasta Valmikin luostarista, koska ne ovat kertoneet nuorta tyttöä kiehtovaa tarinaa Sri Ramasta, Sitan tulevasta puolisosta. Sita luonnollisesti osaa eläinten kieliä. Papukaijojen laulu on houkutteleva. Sita haluaa sen, mistä linnut laulavat, ja luulee saavansa sen omakseen vangitsemalla ne. Naaraspapukaija on raskaana, mutta Sita päästää vapauteen vain uroksen. Naaras kuolee suruun, ja uros kiroaa Sitan kuolemaan samalla tavalla erossa puolisostaan. Nuori Sita kuuli laulussa ehkä lupauksen komeasta nuoresta prinssistä ja huumaavasta rakkaudesta, ja ajatteli lukita tämän kohtalon itselleen. Huomaamattaan hän kiinnittyi kuvaan jostakin, minkä hän voisi saavuttaa ja pitää itsellään, ja kiinnittyminen tappoi rakkauden. Rakkaus oli hauras, ja vahingossa Sita astui sen kuoliaaksi.

Elämä lyhyt, rakkaus pitkä

Kun Sitan pojat ovat aikuisia, hän lähettää heidät isänsä luo ja pyytää itse päästä pois epäoikeudenmukaisesta maailmasta ja onnettomasta elämästä. Dramaattisesti maa aukeaa ja Sitan äiti, Äiti Maa Bhumi ottaa Sitan takaisin luokseen. Joidenkin tarinan versioiden mukaan kuningaspari hallitsee menestyksellä loppuun saakka, toisten mukaan Rama itsekin hukuttautuu kuullessaan Sitan onnettomasta lopusta.

Jos Sitan ja Raman tarina olisi loppunut hääkohtaukseen, niin kuin elokuvat ja sadut, se kelpaisi onnellisen avioliiton esikuvaksi. Kun sitä lukee edemmäs, saa selville aivan liikaa levottomia ja hämmentäviä käänteitä, jotka ovat niin epäselviä, että taitavat olla suurimmaksi osaksi juoruja. Kukaan ei tunnu tietävän, miten todella kävi.

Ehkä tarina voi kaikkine käänteineenkin olla onnellinen. Saivathan he sentään jonkin aikaa nauttia rakkaudestaan. Miksi tarina olisi huonompi, vaikka heillä olikin vain lyhyt onnen aika yhdessä. Ehkä rakkaus ei kuollut, vaikka Rama heitti Sitan tuleen. Ehkä Sita antoi siinä kohtaa anteeksi. Ehkä rakkaus ei kuollut, vaikka Sita ja Rama asuivat eri paikoissa. Ehkä erossa olivatkin vain Sita Maya ja Rama Maya, vale-Sita ja vale-Rama, ja jossakin taivaan valtakunnassa oikeat Sita ja Rama elivät onnellisina ikuisesti. Ehkä Sita ja Rama ovat saman olennon kaksi tahoa, ikuisessa tanssissa välillä yhtenä ja välillä erillisinä, loputtomien elämien uskomattomissa rakkaustarinoissa, tuhansissa inkarnaatioissa, rakastaen ja tapellen, nauttien ja kärsien vaihdellen yhteen kietoutuvista ja taas eroon repeävistä elämänlangoista.

Ehkä onnellisen liiton esikuvaksi on hyväksyttävä kaikki nämä oudot juonenkäänteet, mahdolliset kolmiodraamat, epäilyt, epätoivon hetket ja inhimilliset erehdykset. Ehkä jokaista tarinaa, omaansakin, kannattaa lukea siihen saakka, että kaikki käänteet tulevat esille.

SIta ja Rama ovat Hanumanin sydämessä

Apinoiden kuningas Hanuman napittaa takkinsa kiinni. Siellä alla, hänen sydämensä kätköissä, Sita ja Rama ovat ikuisesti onnellisia.

Brahm Gianin ystävänpäivän kirtan Kehräämöllä perjantaina 14.2.2020 klo 18.30

Sulje Menu