Onnellisuutta etsiessä

Onnellisuutta etsiessä

Pitkästä aikaa olen lukenut kirjaa, joka on havahduttanut joka luvussa. Olen kokenut suurta kiitollisuuden tunnetta, kun olen saanut lukea sitä.

Douglas Abramsin kirjoittama The Book of Joy, Ilon kirja, koostuu Dalai Laman ja Desmond Tutun haastatteluista ja kertomuksista. Kirja antaa hyvin maanläheisiä ja käytännöllisiä vinkkejä sekä kokemuksia, kuinka saavuttaa rauha, ilo ja onnellisuus. Näiden vanhojen herrojen elämänviisaus huokuu jokaiselta sivulta, ja iskostuu syvälle mieleen ja sydämeen. Molempien huumori ja sydämellisyys on saanut minut kysymään,  miksi olenkaan ottanut elämän niin vakavasti.

Aiheena universaali etiikka, teoksen oivallukset auttavat monia ihmisiä ikään, sukupuoleen, kansalaisuuteen tai uskontoon riippumatta. Maailma on täynnä sekasortoa, vihaa ja välinpitämättömyyttä. Mikään ei ole tässä hetkessä tärkeämpää kuin vaalia rakkautta ja myötätuntoa.

Dalai Lama

14. Dalai Lama, eli Tenzin Gyatso, on tunnettu Tiibetin johtajana, joka joutui pakenemaan kotimaastaan kiinalaisten valloituksen takia Intiaan. Dalai Lama ei kuitenkaan ole kuka tahansa johtaja. Buddhalaisten mukaan Dalai Lama on myötunnon Buddhan ruumiillistuma. Buddha tarkoittaa mielensä todellisen olemuksen oivaltanutta. Dalai Lama sai Nobelin rauhanpalkinnon vuonna 1989.

Desmond Tutu

Kapkaupungin anglikaanisen kirkon arkkipiispa Desmond Tutu ei ole tullut tunnetuksi ainostaan uskontonsa ja virkansa puolesta. Hän on tehnyt tärkeää työtä myös ihmisoikeuksien eteen. Tutu on ollut Nobelin rauhan palkinnon ehdokkaana vuosina 1981, 1982 ja 1983. Desmond Tutu sai palkinnon vuonna 1984.

Tiede ja vanhat itämaiset viisaudet yhdistyvät

On hyvin mielenkiintoista seurata, kuinka tiede on alkanut tutkia meditaation ja joogankin vaikutuksia. On löytynyt yhtäläisyyksiä kvanttifysiikan ja buddhalaisen tyhjyysteorian välillä ja terveystieteessä on kiinnostuttu joogan vaikutuksisista kehon terveyteen ja myös stressinhallintaan. Viimeisin tiedeartikkeli jonka luin koski empatian ja myötätunnon eroa.

Buddhalainen munkki Matthieu Ricard osallistui Tania Singerin tekemään tieteelliseen tutkimukseen vuonna 2007. Matthieun aivoja tutkittiin meditaation aikana. Ensin Matthieu meditoi empatiaa kärsiviä kohtaan. Myöhemmin hän vaihtoi myötätuntoon. Tutkimuksessa selvisi, että empatian tunne aiheutti kärsimyksen tunteita, kun taas myötätunto sai aikaan positiivisia tunteita. Huomattiin myös, että nämä kaksi tunnetta vaikuttavat aivojen eri osissa. Jatkuva, pitkäkestoinen empatian tunne saattaa aiheuttaa väsymystä, tunnepuolista uupumusta sekä stressiä, kun taas myötätunto hoitaa ja palauttaa.

Ilon kirjassa kerrotaan, kuinka neurobiologi Richard Davidson on luonut teorian onnellisista aivoista. Aivoissa on neljä itsenäistä aivopiiriä, jotka vaikuttavat  pitkäaikaiseen hyvinvointiin.

  • Ensimmäinen piiri on kyky pitää yllä positiivisia tiloja.
  • Toinen on kyky palautua negatiivisesta tilasta. On siis mahdollista, että voi olla pitkään  hyvillä mielin, mutta synkkyyteen pudottuaan onkin vaikea päästä takaisin ylös. Kumpaakin onneksi voi kehittää! Rakkaus ja myötätunto ovat tehokkaita keinoja molempien aivopiirien aktivoimiseen.
  • Kolmas on kykymme pysyä keskittyneenä ilman mielen harhailemista. Huh! Tämä onkin tänä päivänä haastavaa. Lisääntyvä informaatiovirta pitää meidät kaukana keskittymisestä. Mahtavaa on, että tietoinen läsnäolo ja meditaatio kasvattavat suosiota.
  • Neljäs on kykymme olla antelias. Antelias ei tarkoita, että pitää antaa kaikki omaisuutensa toiselle. Voit antaa muutakin kuin omaisuutta: aikaasi, ymmärrystäsi, tietoasi, läsnäoloasi.

Herrojen neuvot onnellisuuteen

Dalai Lama sekä Desmond Tutu kertovat kirjassa kahdeksasta pilarista onnellisuuteen, jotka ovat

  • Perspektiivi – Avaa silmäsi muiden elämälle. Jokainen kärsii tavallaan. Voimme päättää kärsiä yksin, tai voimme tiedostaa, ettemme ole yksin.
  • Inhimillisyys – Olemme tasavertaisia. Välillä takerrumme ihmisten huonoihin puoliin, ja epämiellyttäviin persooniin. Kaiken sen alla loistaa tietoisuus, ja halu olla onnellinen ja pärjätä sekä tarve saada rakkautta.
  • Huumori – Älä ota itseäsi vakavasti. Naura kömmähdyksille yksin ja yhdessä.
  • Hyväksyminen – Elämä ei aina anna sitä, mitä haluamme. Hyväksyminen auttaa jatkamaan eteenpäin. Voimme muuttua tilanteen mukaan, sen sijaan, että kiellämme,  ja vaivumme epätoivoon.
  • Anteeksianto – Kun olemme hyväksyneet nykyhetken, voimme päästää irti halusta muuttaa menneisyyttä anteeksiannon kautta. Anteeksiantaminen ei tarkoita unohtamista.
  • Kiitollisuus – Voit luoda oman onnellisuutesi. Kiitollisuus tuo huomion puutteista siihen, mitä jo on. Jos hyväksyminen on todellisuudelle antautumista, kiitollisuus on todellisuuden syleilyä ja arvostamista.
  • Myötätunto – Silta empatian ja ystävällisyyden välissä. Kun tunnemme myötätuntoa kärsivää kohtaan, oma kärsimyksemme vähenee. “Tämä on onnellisuuden todellinen salaisuus”, sanoo Dalai Lama. Anteliaisuus – Suru ja huolet vähenevät ja pienenevät jaettuna, kun taas ilo moninkertaistuu!

Lopuksi

Voimme siis päätellä, että onnellisuudella ei ole mitään tekemistä esimerkiksi materian, eikä sen kanssa, miten notkeat takareidet ovat. Ulkoiset asiat voivat antaa väliaikaista tyydytystä, mutta pitkäkestoinen ilo ja onnellisuus rakennetaan mielessä.

Kuva: Canvan kuva-arkisto
Sulje Menu