Rakkautta koronan aikaan

Rakkautta koronan aikaan
Usha ja Vincenzo ovat parhaillaan eristäytyneinä taloonsa eteläisessä Marchessa, Italiassa.

Äiti Maa koittaa viestiä meille nyt jotakin tärkeää. Olisikohan koronaviruksen yksi tehtävä saada meidät näkemään selvemmin sen, mikä on todella tärkeää, ja ennen kaikkea, jättämään pois asioita, jotka eivät ole niin tärkeitä? Onnistuuko se? Olemme varmasti huonoja kuuntelemaan Maan hiljaisia viestejä, koska asioiden on täytynyt muuttua todella rankasti, ennen kuin me pysähdymme ja olemme hiljaa.

Covid-19, niin pieni partikkeli kuin se onkin, saa hetkessä sekaisin järjestelmät, joita me olemme pitäneet länsimaisen sivistyksemme ja turvallisuuden tunteemme perustana. Silti kaikki ei kaadu. Jäljelle jää se, että jo muutaman päivän hyvin miedon sosiaalisen välimatkankasvattamisen jälkeen on järjetön ikävä niin monia ihmisiä ja maisemia, jotka ovat kaukana, tai lähellä, mutta tavoittamattomissa. Vannon, että kun tämä loppuu, käyn joka ilta avantosaunalla, menen kaikkiin konsertteihin, joihin vain suinkin pääsen, järjestän juhlat ja sukujuhlat ja toisetkin, ja olen onnellinen jokaisesta kohtaamastani ihmisestä. En tiedä, matkustanko koskaan enää niin kuin ennen, mutta opettelen olemaan onnellinen muistoista niiltä ajoilta, kun maailma oli avoin ja täynnä mielenkiintoisia ihmisiä.

Usha Piscini on kirjailija, taiteilija, tutkija ja henkinen opettaja

Yksi niistä, joita ikävöin, on Usha Piscini, kahdeksaakymmentä jo lähestyvä hatha- ja rajajoogan opettaja, joka on helmikuun lopulta saakka eristäytynyt perheensä kanssa taloonsa eteläisessä Marchessa, Italiassa. Ikävöin koko Italian maata, jossa olen viime aikoina viettänyt paljonkin aikaa. Ikävän tunne tuntuu siltä, että sydämestäni lähtee säteitä, jotka kiinnittyvät sinne vuoriin, puroihin, kukkapeltoihin. Toivon, että ne säteet kantaisivat mukanaan myötätuntoa ja rohkaisua kaikille, jotka sairastuvat, menettävät lähimmäisiään, ja ovat huolissaan.

Onneksi Ushan läheiset ovat samassa karanteenissa. Tytär perheineen on muuttanut taloon eristyksen ajaksi. Ushan mies Vincenzo, joka lähentelee jo yhdeksääkymmentä, laittaa käsittämättömän hyvää ruokaa ja Usha itse leipoo jumalaisia kakkuja. Luumu- , aprikoosi- ja päärynäpuut ympäröivät taloa. Aurinko paistaa auringonkukkapelloille kuten ennenkin.

Silti olen heistä huolissani. Miten tulette toimeen siellä, on jokaviikkoinen kysymykseni.

– Pelaamme korttia, nauramme paljon, kuuntelemme musiikkia ja teemme jokapäiväiset joogaharjoitukset, on Ushan vastaus. Tosin tunnen Italiasta melkein pelkästään jogineja ja joogeja, mutta näyttää siltä, että he ovat kestäneet covid-19:n ja sen luoman painostavan tilanteen hämmästyttävän hyvin jopa Lombardiassa. Usha käyttää osan päivästä lepoon, ja osan yhteydenpitoon oppilaidensa kanssa ympäri Italiaa ja maailmaa.

– Poikkeustilan astuttua voimaan pyysin oppilaitani soveltamaan rajajoogan opetuksia itseensä ja lähipiiriinsä. Sen sijaan että menisimme mukaan yleiseen pakokauhuun, rohkaisin kaikkia toimintaan, suunnittelemaan itselleen ohjelman, joka voisi vahvistaa omaa vastustuskykyä ja pitää sisäisen tasapainon yllä, Usha sanoo.

Kaikkien thl:n suositusten lisäksi on hyvä muistaa, että voit tehdä paljon vahvistaaksesi vastustuskykyä sekä fyysisen kehon että energiakehon toinen toistaan hienojakoisempien ulottuvuuksien tasolla. Usha antaa tässä ohjeita jokaisen viiden koshan alueen työstämisessä.

Lyhyt kuvaus siitä, mitä koshat ovat, löytyy blogin loppupuolelta.

Annamaya Kosha

Tutki ruokavaliotasi! Tarkista seuraavien saanti:

A-vitamiini: maitotuotteet, muna, tomaatti, pippurit ja lehtivihannekset

B-vitamiini: hiiva, luomuriisi, soijapapu, kik-herne, linssit, banaani, pähkinä, sienet

C-vitamiini: kiwi, sitrushedelmät, ananas

D-vitamiini: jos et pääse aurinkokylpyyn, ota kasviperäistä D-vitamiinia purkista

E-vitamiini: auringonkukan siemenet, mantelit, oliivit

sinkki: linssit, juustot

seleeni: peruna, vehnä, parapähkinä

Italialaisella torilla ennen koronan aikaa

Lisäksi voit auttaa immuunipuolustustasi auringonhattu-uutteella, kurkumalla, valkosipulilla, ginsengillä, lakritsijuurella, propoliksella ja ja probiooteilla, joita saat hapatetuista tuotteista kuten hapankaalista ja jogurtista.

Asanat auttavat Annamaya Koshaa. Tee ainakin muutama aurinkotervehdys joka päivä!

Pranamaya Kosha

Vuoripuro Marchessa virtaa silkkaa pranaa

Keskity hengitykseen ja sydämeen. Hengitä, aina kun muistat, kolme tietoista hengitystä nenän kautta sisään kylkiin ja selän puolelle keuhkoja, vain kainaloiden korkeudelle. Pidä hetki hengitys kevyesti keuhkoissa ja hengitä sitten rauhallisesti ulos, vedä lopuksi vatsaa navan alta kevyesti sisäänpäin, nosta lantionpohjaa ja työnnä vanha ilma ulos.

Tunne, että voit hengittää sydämeesi ja sydämestä auraan, aurasta sydämeen, vahvistaen sydänchakran ja auran yhteyttä ja auran voimaa. Aura ei panssaroi sinua sisäänsä, vaan suodattaa negatiivista ja vahingollista energiaa sekä matkalla sisään että ulos. Laajenna sähkömagneettisen kehän suojaa ympärilläsi.

Manomaya Kosha

On tärkeää pysyä kärryillä toimintaohjeista, mutta ylenmääräinen media-annos vaikuttaa ihmisen limbiseen järjestelmään niin, että stressitaso nousee. Silloin keho suuntaa energiansa sydämensykkeeseen, verenkiertoon ja lihastoimintaan, eivätkä immuunipuolustus ja ruuansulatus toimi täysillä.

Miten voisi hallita mielen kuormitusta ja pelkoa? Paras keino siihen on mantrameditaatio. Voit keskittyä meditaatioon erityisessä meditaatiohetkessä tai keskellä arjen puuhia, missä tahansa. Kun menet ruokaostoksille ja työnnät ostoskärryä marketissa, toista yksinkertaista mantraa mielessäsi. Hari Om, Om Shanti, Sat Naam, Om Namah Shivaya, mikä vain tuntuu sillä hetkellä oikealta. Muotoile rukous tai vahvistava affirmaatio omalla kielelläsi ja toista sitä hiljaa mielessä. Se toimii! Suuntaa mantran virtaus kaikkialle ympärillesi, muille ihmisille, koko yhteisölle, koko maahan, maanosaan, maailmaan ja maailmankaikkeuteen. Se saa immuunipuolustuksen kytkeytymään päälle.

Swami Matajin (oik.) ilo on tarttuvaa. Swami Priyananda (vas.) ja artikkelin kirjoittaja (kesk.) Matajin retriitissä.

Nauru on pieni, mutta tehokas pelastuspilleri. Naura, ja koita saada muutkin nauramaan! Rakkaus toimii ehdottomasti parhaiten. Rakasta enemmän! Anna rakkauden tulvia yli äyräiden. Älä murehdi sitä, että sydämessä on pelkoa, turhautumista ja surua. Keskity kehittämään vastapainoksi rakkautta ja iloa.

Vijnanamaya Kosha

Näinä aikoina tulee herkästi arvosteltua hallitusten ja terveysviranomaisten päätöksiä. Sen sijaan kannattaa käyttää älyllinen energia immuunipuolustuksen tutkimiseen. Eräs saksalainen immunologi kirjoittaa: ”Vastustuskykymme tarvitsee myönteistä elämänasennetta. Vastustuskykymme haluaa, että luotamme sen lähes rajoittamattomaan tehoon ja kykyihin, joita emme osaa edes kuvitella!”

Älä siis tuhlaa aikaa arvostelemalla itseäsi tai muita. Käytä mielen voimaa tukemaan rakentavia ominaisuuksia kehossasi ja mielessäsi. Aktivoi synnynnäiset, parantavat voimasi. Lue kohottavaa ja hauskaa kirjallisuutta. Vältä synkkiä aiheita. Huomaa kiitollisuudella joka päivä, mitä elämä on tänään tuonut. Anna korkeimpien voimien suojella itseäsi.

Anandamaya Kosha

Aurinko nousee Furlon solasta Marchessa, Italiassa. Ilon ja onnen tunne voi virrata muistosta, mielikuvasta kauniista paikasta, omasta kuvitellusta tai koetusta onnen tyyssijasta.

Keskity tähän mielikuvaan kerran päivässä: kuvittele, että Anandamaya Kosha on lasinen kupoli, jonka alapuoli on valkoisen valon täyttämä. Asetu lepäämään valoon ja anna kupolin suojata itseäsi. Voit olla rauhassa ja suojassa. Valkoinen valo kulkee kaikkien viiden koshan läpi ja tuo onnea tyytyväisyyttä niihin kaikkiin. Anna onnen, ilon ja autuuden tunteiden virrata kupolista rakkaillesi, perheellesi, ystäville, tutuille ja tuntemattomille, kaikkeen elävään, ja anna sen virrata takaisin itsellesi.

Kuolemanpelosta

Tutkitaan lopuksi kuolemanpelkoa. Kun näet päivä päivältä nousevia tartunnan saaneiden, tehohoitoon joutuneiden ja kuolleiden lukuja, se ei todellakaan tue mielenrauhaa. Silti, jopa kuolemaan voi suhtautua luonnollisena tapahtumana elämän lopussa.

Lakota-kansalla on sanonta: Tänään on hyvä päivä kuolla. Ihmisen elämään kuuluu, että emme voi pitää fyysistä kehoa ikuisesti, mutta voimme elää joka päivä kehoa täydesti kunnioittaen, tietäen, että jokin osa meistä on kuolematon.

Neurotiede vahvistaa muinaisten joogien kokemuksen: onnelliset ihmiset sairastuvat harvemmin ja kun he sairastuvat, he paranevat nopeammin.

Voltaire, joka ei tiennyt neurotieteestä mitään, sanoi: ”Kuulin että onnellisuus edistää terveyttä, joten päätin ryhtyä elämään onnellista elämää.” Kuvassa joogaopettaja Michael Stewart juuri siinä puuhassa.

Kehräämön Etäjooga pitää yllä kehon joustavuutta, joka auttaa myös mielen resilienssiä, kohottaa kehon vastustuskykyä ja lataa auraan myötätunnon ja rakkauden energiaa.

Panch Kosh, viisi koshaa eli olemuksemme materiaalinen ja neljä hienojakoista, energistä kerrosta.

Taittiriya Upanishadien toisessa, Ananda Valli -nimisessä osassa kuvataan viittä, toinen toistaan hienojakoisempaa kehoa, joista kehomme ja mielemme koostuu.

”Ihminen koostuu materiaalisesta kehosta, joka rakentuu hänen syömästään ruuasta. Niitä, jotka huolehtivat tästä kehostaan, ravitsee itse universumi. (Annamaya Kosha)

Materiaalisen kehon sisässä on toinen, elämän energiasta tehty keho. Se täyttää fyysisen kehon ja ottaa sen muodon. Ne, jotka kohtelevat tätä elämänvoimaa pyhänä ovat erinomaisen terveitä ja elävät pitkään, koska tämä energia on fyysisen elämän lähde. (Pranamaya Kosha)

Elämänvoiman sisällä on keho, joka on tehty ajatusenergiasta. Se täyttää kaksi karkeajakoisempaa kehoa ja sillä on sama muoto. Ne, jotka ymmärtävät ja hallitsevat mielen kehoa ovat vapaita pelosta. (Manomaya Kosha)

Vielä syvemmällä on älyn keho, joka läpäisee kolme karkeajakoisempaa kehoa ja ottaa saman muodon. Ne, jotka perustavat tietoisuutensa tähän kehoon, vapauttavat itsensä vahingollisista ajatuksista ja teoista ja kehittävät itsensä hallinnan, jota tarvitaan päämäärien saavuttamiseen. (Vijnanamaya Kosha)

Kätkettynä älyn kehoon on vielä hienojakoisempi keho, joka koostuu puhtaasta ilosta. Se leviää muihin kehoihin ja mukautuu niiden muotoon. Sen voi kokea onnena, ilona ja autuutena. (Anandamaya Kosha)”

”Kosha” tarkoittaa suojaa tai koteloa, ja koshat kerrostuvat sisäkkäin. Vain uloin on materiaa. Muut ovat energiaa, mutta niiden läsnäolon ja vaikutuksen voi kyllä aistein havaita. Joogan tieteessä on kehitetty erityisesti menetelmiä vahvistaa sisimpiä, hienojakoisempia energiakehoja, koska ne ovat elämän aikana hyvinvoinnin lähteitä ja elämän päätyttyä kulkuneuvo siirtyä edelleen materiaalisesta maailmasta.

Taittiriya Upanishadit ovat vedisen aikakauden Yajurvedan, pyhän sanskriitinkielisen kirjoituksen osa, joka on peräisin Tittiri-nimiseltä viisaalta opettajalta. Hänen oppilaansa ovat kirjanneet opetukset ylös luultavasti välillä 600 – 501 eaa.

Sulje Menu