Re Man Shabad

Re Man Shabad

Sain henkiseksi nimekseni Shabad Deep Kaur, kun aloitin kundaliinijoogan opettajaopinnot. ”Sha” tarkoittaa egoa ja ”bad” ilman jotakin olemista. Ensimmäinen osa nimeä antaisi ymmärtää, että minulla ei ole egoa. No, se ei pidä paikkaansa, ei minun, eikä kenenkään muunkaan ihmisenä tällä planeetalla taapertavan kohdalla. Vain avatarat, sellaiset kuin vaikkapa Äiti Amma, ovat palanneet tänne ilman egon painolastia, muita auttaakseen.

Kesti tosi pitkään, ennen kuin henkinen nimi alkoi tuntua omalta. Ehkä Shabad Deep Kauriksi kasvaminen kesti juuri sen aikaa, että ehdin tajuta, että nimen merkitys olisi elämän polulla vaihtelevasti haaste ja mahdollisuus. Nuo kaksi eri osaa, Sha ja bad alkoivat liukua lähemmäs toisiaan, kun sain kokea, miten Shabad vaikuttaa äänivirtauksena, joka availee mielen solmuja parantavilla värähtelyillä.

Shabad -nimitystä käytetään kundaliinijoogassa monista mantroista ja erityisesti baneista, jotka ovat osia Siri Guru Granth Sahibista. Yksi shabad erityisesti on minulle tärkeä, ja se on Re Man Shabad.

Re Man Shabad 1

Re Man Shabad puhuu mielelle lempeästi ja rakkaudella ja ohjeistaa, miten joogaa harjoitetaan. Asanoista siinä ei puhuta. Asanaharjoitus auttaa ilman muuta myös mielen rauhoittamisessa, mutta tämän shabadin myötä viimeistään tajusin, ettei suurin työ joogassa olekaan takareisien joustavuudessa. Jonkun aikaa on kestänyt hoksata, että mieli on se osa itsessäni, jota eniten joudun jumppaamaan.

Tietoisessa mielessä on kolme osaa: manas, buddhi ja ahangkar. Manas kerää aistien tuomia vaikutelmia ympäröivästä maailmasta ja buddhi järjestää ja luokittelee niitä. Ahangkar on se osa, jossa rettelöitsijä-ego asuu. Ei se mitään pahaa tarkoita. Se on vain harhautunut luulemaan, että manasin ja buddhin keräämät ja järjestämät vaikutelmat ovat sen omaa tuotosta. Se reagoi niihin, se ihastuu, ylpistyy, käy kateelliseksi, katkeroituu… ja ihastuu jälleen.

Ego, ahangkar, on mielen tärkeä osa. Se haroo aistihavainnoista aineksia niinkuin harakka oksia pesän rakennukseen, tarkoituksenaan selvittää kuka tämä elävä olento on, jonka nahoissa liikutaan, mihin hän kuuluu, missä hänen pesänsä on, kenellä on sinne pääsy ja kenet pitää torjua. Se, että pesään kuuluviin kiinnytään ja sinne kuulumattomia pelätään on primitiivinen, elämää suojaava reaktio. Mutta jos kiintyy niin, että ei osaa luovuttaa, ja pelkää niin, että ei uskalla liikahtaa, se tuottaa tuskaa.

Re Man Shabad 2

Koska egoa on vaikea maanitella järkipuheella käyttäytymään kohtuullisesti, tämä shabad poistaa tietoisesta mielestä ja aurasta kielteisyyttä ja pelkoa. Tietoinen mieli oppii seuraamaan totuutta ja vilpittömyyttä. Jos totuus on se soitin, jonka läpi värähtely käy kuuluvaksi, ego seuraa sitä mielellään, sen sijaan, että tarrautuisi ohikiitäviin hetkiin ja yrittäisi pullottaa niitä ikuisiksi. Silloin ego ei ihastu niinkään ulkoiseen, ei siihen värjättyyn tuhkaan, jolla Shivan tai Vishnun seuraajat maalaavat itsensä, vaan sisäiseen: meditaatioon. Kielteisyys ja pelko luovat tietoiseen mieleen uhkakuvia, joita seuraamalla ego oppii vain ylimieliseksi portsariksi, joka vetää turpaan jokaista vähänkin erilaista sisään pyrkijää.

rs3

Meditaation ensimmäinen askel on se, että suostun katsomaan liekehtivää mieltäni. En odota meditaatiolta ekstaasia, vilkkuvia värivaloja ja astraalimatkoja, vaan suostun katsomaan oman mieleni kärsimykseen. Myöhemmin niitä ekstaattisia kokemuksia saattaa olla tarjolla, tai sitten ei. Näen, mitä minussa ja mielessäni tapahtuu. Jos siellä palaa, tulipalo on sammutettava. Se ei yleensä sammu itsekseen. Kaikki me olemme aika hyviä teeskentelemään, että kaikki on hyvin, vaikka liekit lyövät jo korkeina. Käsittämätöntä, että silloinkin vielä laiskuuttaan ajattelee, että palakoon koko paska, ei siitä mihinkään ollutkaan, mieluummin kuin lähtee vedenkantoon. Ikävä kyllä sekään ei auta, sillä sama työ on edessä kulman takana, vaikka sitä kuinka koittaisi juosta karkuun.

Voisiko sitä tavoittaa sellaisen nöyryyden, että keräisi kerjuukuppiinsa vain sen, minkä maailmankaikkeuden armo antaa? Että uskoisi, että siinä on kaikki, mitä tarvitsen. Silloin egon ei tarvitsisi edes lähteä tavoittelemaan sitä, mikä luonnostaan virtaa ohitseni. Silloin ei tarvitsisi itkeä sitä, mitä ei saanutkaan. Naamin makea nektari, äänivärähtelyn kirvoittamat hormonitoiminnan ja harjoituksen tuotokset kyllä riittävät. Sen ihmeellisempiä eliksiirejä ei tarvitsisi lähteä tavoittelemaan.

Mitä, eikö jumalainen musiikki olekaan vain enkelharppujen vienoa helinää? Että todellisuuden ääni oikein viiltää? No sittenhän oma kokemukseni voi ollakin ihan oikea. Kun en ole koskaan pystynyt vaimentamaan kokonaan sitä paholaista, joka raapii liitutaulua taustalla, kun yritän helkytellä vaskista kannelta. Hitto. Tehdään sitten musiikkia yhdessä. Ehkä tämä on se minun Raagini suloinen ydin.

Miten ihanan selkeä ohje: ankkuroi itsesi tällä shabadilla, niin että pysyt paikoillasi, kun tunteiden hirmumyrskyt nostattavat aaltoja. Niitä aaltoja tulee riittämään, toisinaan myrskyinä vesilasissa ja toisinaan todellisina hyökyaaltoina. Suuri Savenvalaja dreijaa, ja roiskeiden mukana lentää joka suuntaan niitä pikku enkeleitä ja pirulaisia, jotka kuiskuttelevat korviin ja lurittelevat laulujaan. Shabad antaa ohjeen; kuunnella kyllä voit, ei niiden olemassaoloa tarvitse kieltää, mutta jos luottaa shabadiin, tavoittaa optimistisen ja iloisen mielensä. Sillä mielellä saa aikaan asioita ja voi löytää tästäkin elämästä jotakin mielekästä ja ilahduttavaa. Se riittää korkeuksiksi, joihin pääsee ajelulle taivaallisilla vaunuilla.

Opeta itseäsi! Anna itsellesi se vapaus, että voit oppia uutta! Ohjaa itseäsi halliten, ei niinkään kohti ylettömyyksiä, vaan hallittua, rikasta, runsasta, mutta kestävää elämäntapaa kohti. Pukeudu samalla viisaudella, ei mihinkään viisaan valepukuun, vaan siihen asuun, joka ilmentää totuutta sinussa. Anna ulkoisen heijastaa sisäistä rauhaa.

Ikuisuuksiin asti! Siis tosi pitkään! Jokaisessa hengenvedossa! Toista, toista ja toista. Niin shabad toimii. Toistaminen on helppoa ja vaikeaa. Vaikeaa on se, että ryhtyy, ja ryhtyy joka päivä. Helppoa on se, että shabad neuvoo käyttäjäänsä. Re Man Shabadia ei ole vaikea toistaa, vaikka se onkin eksoottista brij bashan kieltä. Brij bashan kieltä puhuttiin Uttar Pradeshissa, Gangesin,Yamunan ja Saraswatin yhtymäkohdassa, alueella, jota pidetään erityisen pyhänä. Siellä Krishnan sanotaan viimeiseksi toimineen ennen tältä planeetalta vetäytymistään. Re Man Shabad tuntuu tosiaan toistavan itse itseään, kun siinä pääsee vauhtiin. Mielen kaikki kolme pikku puudelia, Manas, Buddhi ja Ahangkar seuraavat sitä mielellään, istuvat ja antavat tassua. Japa-harjoituksesta, mantran toistamisesta, tulee ajapa; mantra toistaa itse itseään värähtelynä jokaisessa solussa.

En tiedä, ehkä tämä ei kuitenkaan tarkoita sitä, että meistä jokaisesta valetaan kultainen patsas. Ehkä ikuisuus ja äärellisyys vaihtavat paikkaa maallisen elämän aikana, ja sen ajan, kun täällä eletään, eletään kultaisessa kehossa. En usko, että shabad tuomitsee meitä ikuiseen elämään täällä maan päällä. Ehkä se vain saa pohtimaan, miten elämä täällä maan päällä muuttuisi, jos tosissaan sisäistäisi sen ajatuksen, että sielu elää ikuisesti.

Re Man Shabadin antoi Guru Gobind Singh, sikhien kymmenes guru, joka eli 1600-luvun puolivälistä 1700-luvun alkuun. Guru Gobind Singh kuvataan yhtä lailla taistelulajit hallitsevana rohkeana soturina kuin oppineena runoilijana, joka hallitsi sanskriitin, urdun, hindin, brij bashan, gurmukhin and persian.

Re Man Shabad on ohje mielen hallintaan meille, jotka elämme tavallista arkea, emmekä ole vetäytyneet kammioon meditoimaan. Se on ohje ulottaa jooga kaikkeen, mitä teemme, jokaiseen sanaan ja ajatukseenkin. Minulla on tästä banista sellainen kokemus, että se voi saatella sisäiseen transformaatioon. Se, mitä bani itse kunkin mielessä ja sielussa prosessoi, on yksilöllinen asia. Joka tapauksessa on varmaa, että se poistaa kielteisyyttä ja epävarmuutta. Toistamalla tätä bania olet Guru Gobind Singhin energian ytimessä, pelottomuudessa, joka nostaa esiin voimavarat vastata mihin tahansa haasteeseen ja selvitä mistä tahansa kaaoksesta.

Re Man Shabad 52 minuutin meditaatio Kehräämöllä ja Zoomissa sunnuntaina 14.6.2020 alkaen klo 17.00

Olet tervetullut mukaan maksuttomaan meditaatioon. Varaa paikkasi Kehräämölle täältä

Hanki linkki Zoomiin Facebook-tapahtumasta!

Voit myös toistaa Re Man Shabadin 11 kertaa päivässä. Tässä bani on transkriboituna täysin epätieteellisesti suurin piirtein niin kuin suomalainen sen sanoisi.

Sulje Menu