Yksinkertainenkin joogaharjoitus pitää yllä aivoterveyttä

Yksinkertainenkin joogaharjoitus pitää yllä aivoterveyttä

Olemme oppineet harjaamaan hampaita vähintään kaksi minuuttia kerrallaan, kahdesti päivässä. Noin pienellä ponnistuksella pysyvät leegot suussa ja hyvin uskaltaa hymyillä! Sitä paitsi terveet hampaat vaikuttavat yllättävän monipuolisesti koko kehon terveyteen.

Entä jos kertoisit hampaiden harjaamiseen käytettävän ajan kolmella ja saisit tulokseksi terveen, pitkän, elämän, iloisen ja kirkkaan mielen. Jos voisit 12 minuutin päivittäisellä harjoituksella säilyttää aivotoiminnan joustavana, ehkäistä muistisairauksia, torjua masennusta, olisitko valmis kokeilemaan?

Aivoterveydestä huolehtiminen auttaa kaikenikäisiä. Minkä ikäisenä tahansa saatetaan tarvita apua mielenterveyden ylläpidossa ja monenlaisten fysiologisten oireiden lievityksessä. Joogaa ja meditaatiota voi käyttää niin kliinisen hoidon tukena kuin ennaltaehkäisyssä ja kuntoutuksessakin.

Harvaa yksittäistä joogaharjoitusta on tutkittu nykylääketieteen keinoin niin tarkasti kuin Kirtan kriyaa. Yogi Bhajan opetti harjoituksen jo 1970-luvulla oppilailleen ja kertoi sen yhdistävän aivojen eri alueita ja pitävän mielen kirkkaana, torjuvan masennusta ja kehittävän immuunipuolustusta. Tämä tietous oli vuosituhantista rishien kokemusperintöä. Yogi Bhajan ja MD Dharma Singh Khalsa (yksi Arizonassa toimivan Alzheimer’s Research and Prevention Foundation -säätiön perustajista) aloittivat Kirtan kriyan ja muiden joogaharjoitusten kliiniset tutkimukset jo 1980-luvulla, ja niistä on julkaistu useita teoksia.

Vuonna 2013 julkaistujen tutkimustulosten mukaan Kirtan kriyan harjoittaminen 12 minuutin ajan päivittäin, kahdeksan viikon ajan, lisäsi telomeraasin aktiivisuutta aivoissa jopa 43 prosenttia lähtötilanteesta, ja löytö oli suurin siihen saakka mitattu lisääntyminen. Telomeraasi on entsyymi, joka suojaa kromosomien päitä solunjakautumisen aiheuttamilta vaurioilta. Telomeerien lyhenemisellä uskotaan olevan yhteys vanhenemisen aiheuttamiin oireisiin, ja juuri niitä Kirtan kriya siis näyttää ehkäisevän tai ainakin lykkäävän. Samassa tutkimuksessa raportoitiin masennuksen oireiden huomattavaa vähentymistä.

Multisensorinen interventio

kirtan kriya

Tutkimusryhmässä työskennellyt psykologi ja joogaterapeutti Chris Walling kuvaa Kirtan kriyaa ”multisensoriseksi interventioksi”, joka yhdistää hengityksen, mudran, mantran ja visualisoinnin tehokkaat työkalut. Harjoituksen on tutkimusten mukaan todettu lisäävän aivojen verenkiertoa ja jopa korjaavan muistihäiriöitä, helpottavan masennusoireita ja kohottavan kehon vastustuskykyä.

Neurobiologisella tutkimuksella pystytään kuvaamaan kaiken aikaa tarkemmin, miten näin yksinkertaisen harjoituksen uskomattomat vaikutukset syntyvät. Kirtan kriyassa avainasemassa on yhteyksien luominen aivojen eri alueiden välille ja niiden vahvistaminen. Vain tämän yhden harjoituksen vaikutuksia muistisairauksien ehkäisyssä ja hoidossa on kokeiltu rohkaisevin tuloksin lukuisissa hankkeissa eri puolilla maailmaa, naapurimaassa Ruotsissa monissa Karolinska Institutenin projekteissa.

Kehräämöltä löytyy oikea harjoitus

Aivoterveyttä on hyvä rakentaa ja suojella jo ennen kuin ikääntyminen alkaa vähentää hermosolujen yhteyttä. Kaikki jooga ja meditaatio edistää tätä, monien muiden hyvien vaikutusten ohella. Yksinkertainenkin, säännöllinen harjoitus auttaa. Ei siis tarvitse olla mitenkään erityisen notkea, vahva, tai henkinen hyötyäkseen joogaharjoituksesta, eikä joogaharjoituksen tarvitse olla millään tavalla vaikea. Kehräämön joogatuntien valikoimasta löydät varmasti itsellesi sopivan harjoituksen ja asiantuntevan opettajan oppaaksi. Voit tulla kaikille Kehräämön tunneille myös ilman aiempaa kokemusta, ja ammattitaitoisten opettajien avulla pääset varmasti kiinni harjoitukseen. Ryhmätunnit pitävät hyvin yllä harjoitusmotivaatiota.

Hathajoogan yksityistunti tai joogaterapia on hyvä vaihtoehto silloin, kun tulet mieluummin yksityisvastaanotolle .

Saat henkilökohtaisen opastuksen ja räätälöidyn harjoituksen, joka on tarpeidesi mukaan suunniteltu.

Pitkän meditaation vaikutukset

Kirtan kriyalla on myös esoteerisiä ja henkisiä vaikutuksia. Meditaation pitkä versio tehdään kundaliniijoogan pitkänä meditaationa perjantaina 26.8.2022 alkaen klo 18 Kehräämöllä ja Zoomissa. Varaa paikkasi täältä.

Kundaliinijoogan pitkien meditaatioiden sarja jatkuu syyskaudella 2022 kuukausittain perjantaisin klo 18, seuraavat meditaatiot 9.9., 7.10., 4.11. ja 9.12. Lue lisää pitkistä meditaatioista .

Sydämellisesti tervetuloa joogaharjoituksiin ja meditaatioihin! Valitse pitkä, kirkas, onnellinen elämä!

Sulje Menu